.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یوسف نژاد مطرح کرد؛
ضرورت تشکیل سازمان برنج در کشور
نماینده مردم ساری با اشاره به اینکه دولت باید تکلیف خود را در بخش کشاورزی در استان های شمالی مشخص کند، گفت: تشکیل سازمان برنج که از هویت و موقعیت برنج در کشور دفاع کند ضروری به نظر می رسد ...
ضرورت تشکیل سازمان برنج در کشور

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حمایت از بخش کشاورزی دولت و مجلس ، باید به دنبال تشکیل سازمانی به نام سازمان برنج باشند که از هویت و موقعیت برنج در کشور دفاع کند.

دکتر علی اصغر یوسف نژاد در گفتگو با خبرنگار شمال نیوز گفت: با توجه به اینکه نگرانی کشاورزان برای تامین منابع مالی و فروش محصولات کشاورزی به نمایندگان انتقال داده شد، جلسه ای با حضور نمایندگان و استانداران شمال کشور، وزرای جهادکشاورزی و بازرگانی برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد که با تشکیل 3 کارگروه موضوع واردات و تصمیم گیری در خصوص محصولات کشاورزی شمال کشور به استانداران شمالی واگذار شود، ولی نحوه اجرا و چگونگی عملیاتی و شرایط آن مشخص نشده است.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه کشاورزی به عنوان بزرگترین بخش خصوصی جایگاه ویژه ای دارد، گفت: مسئله امنیت غذایی و غذا ارزش و اعتبار آن از اسلحه هم برای کشور بیشتر است.

وی اظهار داشت: مجلس سال گذشته در کمیسیون تلفیق میزان تعرفه واردات محصولات کشاورزی را برابر خودرو قرار داد، ولی متاسفانه در حال حاضر میزان تعرفه واردات خودرو 95درصد و تعرفه واردات محصولات بخش کشاورزی 10 درصد است.

نماینده مردم ساری خاطرنشان کرد: اگر تعرفه 95درصدی اعمال می گردید، باعث تقویت بنیه مالی ، گرایش مصرف کنندگان به محصولات داخلی و کاهش ورود محصولات کشاورزی از خارج ازکشور می گردید.

وی با اشاره به اینکه دولت در این مورد کم لطفی کرده است، بیان داشت: پس از اینکه این قانون حالت اجرایی پیدا کرد به طرز وحشتناکی واردات برنج در سه ماهه اول سال انجام شد و در حال حاضر در صحن علنی مجلس این سئوال مطرح است که چرا دولت چنین کاری را انجام داده است و دلیل اینکه با این تعرفه پایین واردات انجام شده است چه می تواند باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن چیزی که مهم است تشکیل سازمان برنج ضروری به نظر می رسد، همانند سازمان چای ، شرکت دخانیات و سازمان پنبه ، که می تواند سیاست گذاری در برنامه های کلی بخش کشاورزی مخصوصا برنج را طراحی و تنظیم کند و با آموزش ،کارهای فرهنگی و اجرای سیاست هایی که در مورد تنوع محصولات ، سطح زیر کشت و میزان واردات بر اساس نیاز داخلی، واقع بینانه عمل کند.

یوسف نژاد در ادامه افزود : اگر سازمانی یا نهادی که مرتبط بین دولت و کشاورزان باشد، می تواند سیاست های کشت و تولید محصولات کشاورزی مخصوصا برنج و نحوه توزیع ، شرایط و زمان واردات در سطح کشور به گونه ای عمل کند که به سود تولید کننده باشد.

وی گفت: سیاست های توزیع برنج در زمان برداشت و واردات در زمان توزیع، تا حدودی به بنیه مالی کشاورزان ضرر می رساند، البته در بحث نهاده های کشاورزی در طرح هدفمند کردن یارانه ها قرار بود با پیشنهاد دولت یارانه مربوط به نهاده های کشاورزی حذف شود که مجلس با آن مخالفت کرد، اگر چه تمام تلاش و کوشش برای کشاورز به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید در جهت کاهش هزینه تمام شده ، افزایش راندمان و بهره وری ، تنوع محصول ، تراکم کشت و برداشت محصول بیش از یکبار در سال باشد که باعث تقویت بنیه مالی کشاورزان می شود.

نماینده مردم ساری با اشاره به اینکه دولت باید تکلیف خود را در بخش کشاورزی در استان های شمالی مشخص کند، گفت: اگر واقعا دولت علاقمند است بخش کشاورزی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد این نباید صرفا بر روی کاغذ باشد، بلکه باید عملا و واقع بینانه از بخش کشاورزی حمایت کند و حمایت از بخش کشاورزی هم تامین منابع مالی، تسهیلات ، تضمین خرید محصولات، پشتیبانی از نحوه توزیع ، بحث صادرات برنج و محصولات کشاورزی به اصطلاح تنظیم تعرفه های متناسب برای واردات ، حمایت های آموزشی ، اداری و سازمانی مخصوصا برای استفاده از فراوری در محصولات کشاورزی یعنی صنایع تبدیلی است.

یوسف نژاد ادامه داد: اگر دولت نمی خواهد از بخش کشاورزی حمایت کند باز هم مهم نیست حداقل به مردم اعلام کند ما علاقه نداریم از کشاورزی حمایت کنیم، کشاورز اگر می خواهد تولید انجام دهد به اندازه نیاز کشت انجام دهد و اختیار در دست کشاورز است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد برخورد دوگانه کند یعنی اعلام کند که حمایت می کند اما عملا حمایت نکند ، به اقتصاد منطقه و درآمدهایی که در منطقه باید بصورت گردش پولی باعث رونق شود آسیب می رساند و دولت هم نفعی نمی برد.

یوسف نژاد گفت: از آنجایی که اقتصاد کشور و استان به محصولات کشاورزی نزدیک است اگر منابع درآمدی کشاورزان افزایش پیدا کند به طرق مختلف به بخش پول و توزیع، بازار و جاهای مختلف می تواند این پویایی را بدهد و باعث توسعه شود، ولی اگر منابع خرید و قدرت خرید کشاورزان با مشکلاتی که در این بخش وجود دارد پایین بیاید کشاورزان نمی توانند در تصمیم گیری ها ، مداخله و مشارکت ها کمک خاصی انجام دهند.

وی افزود: تلاش بر این است که این بخش به عنوان یک بخش تولید کننده ، مولد و موثر در جامعه معرفی شود و اگر بخواهد به عنوان مولد و موثر در جامعه معرفی شود باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد آن چیزی که در برنامه 5 ساله قرار است برای بخش کشاورزی تنظیم شود.

یوسف نژاد بیان داشت: تلاش داریم در تنظیم برنامه 5 ساله با حضور موثر در کمیسیون های تخصصی برنامه هایی ارائه و تنظیم شود تا واقع بینانه و موثر برای بخش کشاورزی باشد.

وی گفت: در بودجه سالانه هم تلاش ما بر این است که در بخش کشاورزی حمایت های ویژه ای انجام شود و در بحث صنایع تبدیلی ، مسائل آموزشی، تسهیلات اقدام و اثرات خوبی شکل گیرد.

یوسف نژاد با بیان اینکه در حال حاضر سهم اعتبارات بانکی برای بخش کشاورزی کمتر از 30 درصد است، گفت: از 100درصد تسهیلات و اعتبارت بانک ها بیشترین سهم را بخش خدمات و بازرگانی دارد در حالی که ماهیت ، قابلیت و توان استان مازندران برای بخش کشاورزی است و باید بیشترین تسهیلات به بخش کشاورزی داده شود می بایستی بیش از 50 درصد باشد.

وی افزود: هرگونه فعالیت در استان باید مکمل و مرتبط با بخش کشاورزی باشد و یا از بخش کشاورزی باید به عنوان مواد اولیه استفاده کند.

نماینده ساری تاکید کرد: ارائه تصمیمات و تسهیلات بانک ها باید در بخش های مختلف، مرتبط و مبتنی با بخش کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه در مازندران کشاورزی بیشترین مزیت را دارد، گفت: کم توجهی به بخش های دیگر به معنی انکار آنان نیست و این بخش ها می توانند تعریف خاص و موثر باشند ولی بخش کشاورزی جایگاه ویژه ای داشته ، محرک اقتصادی و اثرگذار در مازندران است.

یوسف نژاد تصریح کرد: اگر بخش کشاورزی زنده ، پویا، درآمدزا و دارای جایگاه ویژه ای در استان باشد، این حرکت و پویایی به بخش های دیگر نیز منتقل می شود و این چیزی نیست که بتوانیم آن را انکار کنیم.

وی گفت: بحث کشاورزی در مازندران به عنوان یک قطب مطرح و در سطح ایران شناخته شده است و اگر این موضوع بخواهد مورد توجه واقع شود، در مباحث کارشناسی قابلیت دفاع از این بخش در مازندران به تناسب دیگر استان ها بیشتر است که با آمار و ارقام می توان آن را اثبات کرد.

یوسف نژاد اضافه کرد: برای اینکه این فعالیت ها شکل و فرم مناسب تری بگیرد، دولت ، مجلس و مسئولین استان باید به دنبال تشکیل سازمانی به نام سازمان برنج باشند که از هویت و موقعیت برنج در کشور دفاع کند.

وی افزود: اگرچه این سازمان ممکن است فقط سیاست گذاری وبرنامه ریزی کند و یا با مشارکت بخش خصوصی شکل گیرد، ولی باید نظام یافته ، تعریف شده ، شناسنامه دار و مورد حمایت دولت و در تصمیمات استانی و ملی اثرگذار باشد.

یوسف نژاد گفت: اگر چنین وضعیتی بوجود بیاید ما می توانیم امیدوار باشیم که توسعه بخش کشاورزی مبنا قرار گیرد و در بحث برنج باید حتما این اتفاق بیافتد و به دنبال این هستیم که فرم سازمانی آن تنظیم و طراحی و به دولت پیشنهاد شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 دي 1388
* از تلاش و مساعی شما متشکرم!!!!
نا شناس 30 دي 1388
آقا بسه .كاري ازت برنمي آيد.خواهش مي كنيم ...
نا شناس 1 بهمن 1388
من قبلا" نظرم روگفتم که پخش نکردید . این آقا فقط دنبال رای آوردنه وباروبندیل خودش روببنده . انشاالله نتیجه عملکردش رو توانتخابات این دفعه مجلس میبینه / یک اصلاح طلب از ساری
نا شناس 3 بهمن 1388
*مردم چکار می توانند انجام دهند که امور سرو سامان یابد ؟
- و این سازمان در بخش کشاورزی بطور مردمی در بخش های مختلف با کمیسونهای گوناگون انجام و قدرت اجرایی در بخش برنج - مرکبات و.... داشته باشد در کمترین زمان ممکن بطور غیر دولتی تشکیل گردد ؟
نا شناس 4 بهمن 1388
*دانستن اسامی نمایندگان مازندران که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هستند بخاطر قطب کشاورزی بودن استان در کشور می تواند در تنویر افکار عمومی نقش بسزایی در قضاوتها و... داشته باشد !!!
فرزند کشاورز

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.077 seconds.